domingo, 21 de noviembre de 2010

Fase 2 - Elaboció PI

Després de la recollida d'informació per tal de realitzar l'anàlisi del context i la revissió i reflexió sobre la mateixa, començaré amb l'elaboració dels Plans Individualitzats. Evidentment, aquesta feina a realitzaremconjuntament amb la Psicopedagoga que és la meva tutora.
El PI és un document confidencial del centre al qual s'especifica les mides que s'han de pendre per tal d'ajustar el curriculum d'aquest alumne i que pugui assolir un mínim per tal de finalitzar l'educació obligatoria amb èxit.
Objectius:
-Crear un PI per tractar a l’alumne
-Fixar unes pautes coherents amb el PI per saber com tractar a aquest tipus d’alumnes
-Tenir en compte el context real i tot allò que forma part de la vida d'aquest alumne
En un primer moment m'havia marcat aquests objectius. Després d'haver viscut la pràctica em plantejo també:
-Conèixer les necessitats reals d'aquest alumne
-Donar resposta a les diferències i per tant, atenció a la diversitat
Temps de dedicació:
5 hores per cada cas. Per tant, a tenir 3 casos diferents he invertit 3 dies de pràctiques.
Reflexió personal:
Penso que elaborar un PI és un tema molt delicat ja que estàs decidint allò que en principi ha d'apendre aquell adolescent. Per això, és important que hagi un treball en xarxa entre tot els professionals que estan en relació amb aquell nen i entre tots definir els seus continguts.
Cal dir que el PI, per llei, és un document que ha d'elaborar el tutor del alumne però que necessita l'ajuda de l'orientador. En aquest cas, el departament d'orientació omple tota aquella informació pròpia del món de la psicopedagogia i la part de les adaptacions de cada matèria ho fa el propi professor.
Una vegada cumplientat se li dona a signar a la famíla per si està conforme i a l'alumne per tal de que es comprometi a realitzar aquests aprenentatges i aquest canvis.
M'agradaria fer una crítica al fet que en la Llei estigui especificat que el PI és responsabilitat del tutor de 'alumne. Penso que el PI requereix el coneixement de una sèrie d'informacions confidencials i personals de l'alumne. Són dades que des del departament d'orientació per tal de guardar la ètica professional, no han de sortir del departament. Des d'aquest fet, ¿com pot ser que es pugui realitzar tota una sèrie d'adaptacions sense conèixer tota la història d'aquest adolescent? ¿Com es pot saber les necessitats reals d'aquest alumne sense haver realitzat un anàlisi prèvi? ¿No seria més raonable compartir la responsabilitat del PI  o tenir-la per tal de facilitales coses?

2 comentarios:

  1. Bones: està molt bé el pla que has concretitzat. S'entén molt bé les tasques que vols realitzar i que t'has proposat.

    ResponderEliminar
  2. La qüestió que planteges sobre l'ètica professional és una qüestió molt interessant per debatre-la en el grup-classe. Seria interessant que la poguessis plantejar al fòrum de l'assignatura i veure que et responen els companys/es. Com molt bé dius , la responsabilitat de l'elaboració del PI és del tutor/a , però és una tasca que ha de fer en coordinació amb la resta de professors/es que intervenen en el nen/a. El PI ha de ser un document de concreció d'actuacions pedagògiques que tinguin com a fi últim potenciar l'assoliment de les competències en aabar l'escolarització de l'alumne, i en aquest sentit, la informació bàsica que es necessita és conèixer que sap el nen i com aprèn, que es fa a classe i com s'ensenya, i buscar un equilibri que afavoreixi l'aprenentatge. No és fàcil donat que més enllà del document escrit, darrera hi ha una lectura que implica que el professor/a ha de modificar metodologies, ha de diversificar la programació, ha de preparar altres tasques...i aquesta tasca només la pot fer ell/a , amb col·laboració del psicopedagog/a. L'experiència em diu que a vegades, el traspàs de determinada informació des del departament d'orientació, no aconsegueix l'objectiu previst, donat que rebaixa expectatives envers l'alumne per part del professorat, llencen la tovallola o fan tasques que ni els pertoca ni estan preparats per fer-les. Crec que l'actuació dels professors/es s'ha d'ubicar en el que es el triangle d'aprenentatge : contingut-professor-alumne. Si s'aconsegueix això crec que tenim una gran part de la nostra tasca feta.

    M.Àngels M.

    ResponderEliminar