lunes, 15 de noviembre de 2010

ANÀLISI DAFO

-Situació del departament d'orientació del centre de pràctiques-

DEBILITATS:
-Falta d'hores per l'atenció individualitzada
-Falta de recursos de personal especialitzat en orientació
-Funcionament de les noves tecnologies: hi ha pocs ordinadors, són vells i no tenen un bon funcionament
-Falta d'hores per la coordinació tant de les famílies com del professorat
-El professional té moltes hores per la docència i caldrien més per altres funcions

AMENACES:
-Situacions desfavorables d'algunes famílies d'alumnes del centre amb dificultats
-Negativitat i falta de col·laboració d'algunes famílies
-Absentisme dels alumnes
-Hàbits negatius: consum drogues, actituds desafiants, etc..
-Rebuig entre iguals davant les diferències (relacions socials)
-Faltes i sancions als alumnes que dificulten les actuacions i mesures presses
-Canvis constants a la Llei

FORTALESES:
-Reunio de coordinació amb EAP i altres professionals
-Filosofia de centre orientada a l'atenció a la diversitat
-Professorat conscienciat i involucrat en l'aplicació de mides d'atenció a la diversitat i ressolució de problemàtiques
-Aplicació real de la Llei actual
-Compliment de totes les funcions de l'orientador al centre
-Infraestructura nova i adaptada a les necessitats reals del centre

OPORTUNITATS:
-Nivell cultural i socioeconòmic mig-alt de les familíes del context
-Beques i ajudes per alumnes amb falta de recursos o situacions desventatjades
-Col·laboració de la majoria dels familiars dels nens
-EAP i altres professionals externs que ofereixen suport i coordinació
-Llei que afavoreix la inclusió i l'atenció a la diversitat
-Vissió de l'orientador com una figura de referent i suport a l'alumnat amb NEE

6 comentarios:

  1. Després de llegir el teu anàlisi DAFO, un aspecte a tractar seria:
    - La falta d'hores per a l'atenció individualitzada i la falta de recursos personals es podria optimitzar utilitzant l'EAP i altres professionals EXTERNS, mirant que es coordinin, repartint millor la tasca a fer tant a nivell d'horaris com d'alumnes que necessiten l'ajut/suport.
    - En relació a l'absentisme escolar, caldria fer un control exaustiu per part del professorat i trucar als pares un cop detectada la falta d'assistència, buscant d'aquesta manera l'implicació dels pares.
    - En conjunt hi ha aspectes que des del meu punt de vista semblen oposades com per exemple:
    en les AMENACES hi diu: "Negativitat i falta de col·laboració d'algunes famílies" i en les OPORTUNITATS "col·laboració de la majoria dels familiars dels nens".
    Considero que l'aspecte de les Amenaces no caldria comentar-ho o redactar-ho diferent si és que és una minoria poc significativa.

    ResponderEliminar
  2. És una llàstima que hi hagi tant absentisme escolar ,perquè al cicle eduacatiu que estan aquests alumnes,és important formar-se ja cap a un futur professional. Hauria d'haver-hi un esforç per part dels pares en la responsabilitat de la educació del seus fills.
    També és una pena que no hi hagi suficients recursos informàtics ja que és el futur de la educació i de la societat en general, estem veient cada dia que va progressant a passos agegantats.

    ResponderEliminar
  3. Este comentario ha sido eliminado por el autor.

    ResponderEliminar
  4. En relació al comentari de la Núria, en el tema de la col·laboració de les famílies, sóc conscient que pot semblar contradictori però des del departament d'orientació es viu d'aquesta manera. És veritat que la majoria de pares col·laboren en les decisions que afecten als seus fills però el fet de que hagi algun que no, és considera tant important que he pensat que era un punt important a comentar per les conseqúències que suposa.
    En quan al comentari de la Laura, el fet que hagi posat l'absentisme torna a ser una mica com en el cas de la col·laboració. No poso l'absentisme com quelcom excessivament habitual sinò com quelcom que existeix, encara que de manera puntual, però que té unes conseqüències, tal i com indiques, molt negatives en l'educació dels alumnes.
    En quant als recursos informàtics, és una llàstima que no hagi un major pressupost per tal de tenir millor recursos TIC. Com en l'anàlasi DAFO d'una companya, torna a sortir aquest tema. Penso que l'escola no està totalment adaptada a la nova societat de les TIC i això sembla ser una desventatge respecte altres països.

    ResponderEliminar
  5. Bones!!

    Un altre punt que podria comentar d'aquest anàlisi DAFO seria l'aspecte dels hàbits negatius: consum drogues, actituds desafiants, etc...dels alumnes; per tal de millorar-los es podria organitzar algunes xarrades i tallers que parlessin sobre hàbits de vida saludables, de les drogues, de la sexualitat, etc... buscant algun conferenciant extern al centre i també en altres moments fer algun tipus de xerrades pels pares; per mirar de millorar la relació entre pares-fills i així abordar aquests temes, facilitant el diàleg entre ells i implicar-se molt més en la relació i la problemàtica.

    ResponderEliminar
  6. M'he estat revisant la teva anàlisi DAFO i els vostres comentaris i m'ha sorgit una proposta. Per una banda, es comenta la falta d'hores per a l'atenció individualitzada i, per l'altra, la manca de recursos Tic. Seria possible (si és que no es fa ja així) incrementar els desdoblaments de classe? O aprofitar les hores de reforços per partir la classe de manera que, mentre un professor és a l'aula, l'altra treballa a l'aula d'informàtica o una altra aula habilitada. Crec que seria una manera d'aprofitar els recursos limitats.

    Respecte a les hores de docència, considero que hi ha d'haver un mínim establert per a dur a terme (i amb temps suficient) les tasques de coordinació, les entrevistes,... Els docents, a banda de les hores de docència i les de preparació de les classes o de material, necessitem moltes més per a "polir" la tasca educativa: són hores de coordinació, de formació, ... que aporten coherència, consistència i qualitat a la nostra feina.

    ResponderEliminar