-Implantació del Pla de Treball en el centre de pràctiques-
Com ja he explicat en les entrades anteriors, el meu Pla de Treball està basat en la realització de tres intervencions de la figuara del POE per tal de fer front a les demandes del centre i conèixer diferents funcions d'aquesta figura dins de l'àmbit educatiu escolar.
En la posada en pràctica de les intervencions hi ha múltiples variables que condicionen el procés d'execució de la pràctica i intervenció diaria. A continuació es realitza un anàlisi d'aquests elements que influeixen en la meva praxis. Allò important és saber actuar dintre del sistema adaptant-nos als canvis que van sorgint i renovant-nos per tal de trobar l'equilibri i actuar amb l'objectiu de millorar el procés d'ensenyament-aprenentatge dels alumnes.
FACTORS INTERNS
DEBILITATS:
-Dificultat en la coordinació entre professionals. Arrel la retallada de recursos en educació hi ha sobresaturació dels professors de secundaria, fet que fa difícil la realització de les coordinacions pel seguiment exhaustiu de les intervencions del POE.
-Falta de recursos de personal especialitzat en orientació. Al centre només hi ha una POE, insuficient per poder fer front a les demandes actuals del centre.
-Funcionament de les infraestructures TIC: hi ha pocs ordinadors, són vells i no tenen un bon funcionament. Durant la intervenció de l’orientació acadèmica que es realitza a través del Moodle, ens trobem que els alumnes tenen problemes amb molts aparells degut al seu estat.
- Falta d’espais i recursos per realitzar les atencions individualitzades amb els alumnes amb majors dificultats.
FORTALESES:
-Filosofia de centre orientada a l'atenció a la diversitat i a fomentar les mesures adaptades a les necessitats especials dels alumnes. Això ens permet actuar adaptant-nos a la realitat dels alumnes del centre i tenir via lliure per actuar.
-Reunió de coordinació CAD en la qual el POE troba un recolzament. És el lloc de consulta i on es defineixen moltes actuacions davant la diversitat dels alumnes del centre.
-Gran nombre del professorat conscienciat i involucrat en l'aplicació de mides d'atenció a la diversitat i resolució de problemàtiques. La majoria dels professors són receptius quan es plantegen problemàtiques i formen part activa en la seva resolució i les orientacions que es donen. Paper col·laborador davant situacions de risc que són derivades a la figura del POE per prendre mesures extraordinàries.
-Pla Acció Tutorial adaptat a les necessitats reals de l’alumnat i adoptant mesures proposades per la figura del POE en resposta a els conflictes que van sorgint durant el curs escolar.
-Infraestructura nova i adaptada a les necessitats del centre en general
-Entorns TIC per treballar els continguts de les matèries adaptant els aprenentatges a nous mitjans d’educació coherents amb la societat actual (TAC), com per exemple l’entorn Moodle.
FACTORS EXTERNS
AMENACES:
-Situacions desfavorables d'algunes famílies d'alumnes del centre que dificulten l’evolució del procés d’ensenyament-aprenentatge dels seus fills. En la intervenció del programa Salud i escola ens trobem que degut a la situació familiar d’una adolescent, encara que s’estiguin prenent mesures, hi ha una pressió inconscient, per part de la família, que impedeix el bon funcionament de l’alumne.
-L’actitud de l’alumnat davant el respecte utilitzant les xarxes socials com el facebook per publicar comentaris despectius dels companys. En general, hi ha una gran problemàtica amb el tracte i la comunicació entre iguals. El centre està prenent mesures en detectar-ho i arrel les queixes de vàries famílies.
-Hàbits negatius: consum drogues, actituds desafiants, etc.., amb el programa salut i escola s’intenta controlar aquesta temàtica inclús amb la intervenció de la policia local.
-Retallades del govern que impossibiliten el correcte desenvolupament del procés d’ensenyament-aprenentatge carregant als professionals, retallant els recursos tot generant un clima de desmotivació.
-Canvis constants a la Llei que requereixen un esforç per posar-se al dia quan hi ha manca de temps i recursos.
OPORTUNITATS:
-Nivell cultural i socioeconòmic mig-alt de les famílies del context. En general, hi ha una bona educació dels alumnes i les famílies tenen una bona comunicació i col·laboració amb la comunitat educativa.
-Beques i ajudes per alumnes amb falta de recursos o situacions desventatjades.
-Programes proposats des del departament per la intervenció, “Salut i escola”, que intervenen en els problemes de risc relacionats amb la salut
-Professionals externs com els psicòlegs, logopedes, serveis socials, pediatres i altres que ofereixen suport i coordinació amb el POE
-Llei que afavoreix la inclusió i l'atenció a la diversitat per tal de poder defensar les actuacions realitzades.(LEC)
-Continuïtat del Decret d’autonomia de centre per afavorir la autogestió i autoorganització del centre i fomentar la flexibilitat i el poder de decisió per la ràpida resolució de les problemàtiques.
Hola Ainhoa,
ResponderEliminarel punt més perillós de tots els que comentes en el teu anàlisi, per a mi, és el de les retallades i la manca de personal, que explícitament comporta un sobrecarregament sobre les espatlles i les psiques dels que queden "al barco".
Si aquest punt es treballa a consciència, animant a tots els docents a fer el màxim esforç possible per millorar la situació, però sent sempre realista i sabent que hi haurà qüestions que no es podran resoldre; cerc que teniu molt a favor. En moments on la suposada crisi afecta normalment als més dèbils, considero que es important prioritzar accions.
fins aviat,
lou
D'acord totalment amb la Lou. Potser és el moment d'establir uns criteris de priorització de casos i uns protocols d'intervenció on quedin ben recollides les actuacions que ha de fer cada professional per tal d'agilitzar les reunions de la CAD i assegurar que no esdupliquen esforços o es centren masses actuacions i responsabilitats sobre la POE.
ResponderEliminarSigui o no per la crisi has de ser conscient que la figura de la Orientadora en els centres de Secundària és relativament nova ( va sorgir amb la LOGSE) , normalment només hi ha una en cada centre ( a excepció dels centres que tenen USEE i/o AO) i inclús, encara pots trobar centres on no n'hi hagi.
M.Àngels Megías
Teniu raó, i és veritat que la figura del Psicopedagog és molt nova encara, per això, penso que és important que es prengui importancia al paper que fem a les escola per millorar el procés d'ensenyament aprenentatge tant dels alumnes, dels professors/mestres i tota la comunitat educativa.
ResponderEliminarHola Ainoha, por lo que veo la CAD funciona.
ResponderEliminarTengo una pregunta existe Departamento de Orientación como tal y de existir ¿quien sería el Jefe/a del Departamento? , aqui en Valencia si que está constituido y generalmente las funciones de jefatura las lleva a cabo la Orientadora Educativa con lo cual tanto en COCOPE como en las reuniones del departamento con AL y PT tienen la última palabra, aunque todo consensuado claro.
La pena es que no está calra la figura y hasta los profesores nos ven como psicólogos/as que venimos a hacer clínica.
A veces pienso que creen que somos magos.
Hola Ana, el centro tiene departamento de orientación como tal. En el departamento hay dos personas, la psicopedagoga que es la que realiza todas las actuaciones a nivel de asesoramiento y intervenciones ante necesidades educativas y luego está la profesora del aula de acogida y mediación, que se encarga de llevar el aula para inmigrantes con dificultades en el idioma, principalmente, y lleva todo el proyecto de convivencia y mediación.
ResponderEliminarEn el centro no se tiene la visión, como dices, de psicólogos clínicos aunque hace unos pocos años sí era así. Esta visión cambió al entrar en el centro la POE actual que trabajó para ganarse el apoyo de la dirección y cambiar la perspectiva de trabajo que se venia realizando antes. De todas formas, pienso que actualmente hay todavía este concepto en muchos centros..es una lástima, creo que es fruto de la ignorancia, no crees?
Hola Ainhoa,
ResponderEliminarMalauradament les dificultats que comentes a causa de les retallades són i seran una problemàtica amb la que ens trobarem cada cop més.
La tasca que desenvolupen mestres, professors, psicopedagogs, logopedes, assistents,... és veu molt agreujada per aquesta situació perquè cada cop menys els centres educatius i els serveis externs al centre podran atendre a l’alumnat i les seves famílies qui són els que paguen aquestes dificultats amb les que ens trobem.
Tal i com diuen la Lou i la Mª Àngels cal prioritzar els casos.
Hola Ainhoa,
ResponderEliminarConsidero que davant les amenaces que comentes (situació desfavorable d’algunes famílies, poc respecte de l’alumnat, hàbits negatius adquirits,...) és molt important que el personal del centre atengui a la diversitat i que s’impliqui en les problemàtiques existents.
Hi ha alguns instituts on això sols té lloc al departament d’Orientació i la majoria de professorat no s’implica. Per tant, trobo que tot i les amenaces cal pensar que aquesta fortalesa és molt important.
Hola Ainhoa,
ResponderEliminarÉs molt important el poder deixar ben clares i definides les funcions del POE per tal d’aconseguir el màxim de col•laboració de la resta d’agents que també intervenen a l’hora de fer una intervenció o assessorament. Malgrat les debilitats i amenaces que indiques (i sobre les quals ja t’han fet alguns comentaris les companyes), dir-te que tens molta sort de tenir un gran nombre de professors conscienciats i involucrats en l'aplicació de mesures d'atenció a la diversitat i resolució de problemàtiques.
Em consta que a Secundària molts professors es limiten a impartir els continguts de les seves matèries i no s’impliquen en la resolució de problemas ni segueixen les orientacions que se’ls hi faciliten. Penso que només aconseguint conscienciar la gran majoria de la comunitat educativa, es podria fer front a moltes de les situacions que sovint s’acostumen a derivar al POE, no creus?
Ànims que amb el nostre petit granet de sorra segur que contribuirem a que les coses millorin.
Salva.